Hoe los je een probleem op met een prototype? Dat is de hoofdvraag vanuit het onderwijs curriculum op de Beroepshavo.
Zij hebben de samenwerking met Startup Lab gezocht om de invulling van dit project vanuit de ontwikkeling van de leerling in te vullen.
Startup Lab herformuleerde de vraag: ” Hoe zet ik mijn idee om in een oplossing en zorg ik dat ik het in de markt kan zetten?”
Het probleem is daarmee niet het uitgangspunt maar het creatieve idee van de leerling.
Door de creativiteit van de leerling als beginpunt te nemen is er een veel grotere betrokkenheid en motivatie bij de leerling en leer je de leerling ook kennen op zijn eigen interessegebied!
Creatief idee
Alles valt of staat bij het begin idee en dat moet je vooral niet op deze manier aan de leerlingen uitleggen. We houden het laagdrempelig door eerst met ze in gesprek te gaan of ze wel eens ervaren dat iets beter kan of bijvoorbeeld duurzamer. Dit biedt de leerlingen een gevoel van houvast, deze kaders hebben zij vaak nodig, we zijn tenslotte niet allemaal Einstein in de dop. Door middel van brainstorm technieken krijgen de ideeën wat meer zwaarte en ontdekken de leerlingen vaak dat het hartstikke haalbaar is om je eigen idee uit te voeren tot een prototype, en dat is stap 1!
Programma
Startup Lab biedt maatwerk, voor ieder schoolprogramma dat we draaien gaan we eerst in gesprek met de school over het curriculum. De volgende stap is dat we gaan kijken hoe wij onze waarden kunnen verbinden aan het curriculum. In dit geval werkte dat door het programma uit te breiden. School komt met het programma van design thinking, wij vullen aan met het creatieve proces, het in contact komen met voorbeelden uit de ondernemerswereld en het omzetten van het prototype naar ondernemersplan.
Dragons Den
Uiteindelijk willen we de jongeren bijbrengen dat het haalbaar is om vanuit je eigen overtuiging een idee op papier te zetten en dit uit te werken tot product voor de markt.
Dan ontstaat er altijd een moment waarop het product financiering nodig heeft om tot ontwikkeling te komen. Op school blijft dit hypothetisch maar we willen de leerlingen wel de basis meegeven om dit in de toekomst wel uit te kunnen voeren. Daarom presenteren zij hun businessmodellen en prototypes in een Dragons Den. Dat is een vorm van presenteren waarmee je investeerders wil overtuigen om juist jouw prototype te financieren en het daarmee mogelijk te maken jouw idee in de markt te zetten!